Groeimoment: De kracht van confronteren

20 november 2024

Leestijd2 minuten

Het is woensdag. Tijd voor je wekelijkse Groeimoment. Hier zijn 4 inzichten voor deze week: 1 les die ik leerde, 1 quote, 1 tip en 1 vraag om over na te denken.

1 les die ik leerde

“Hoe langer je wacht met aanspreken, hoe moeilijker het wordt. En hoe groter de kans dat het explodeert.”

Iemand respectvol aanspreken op zijn op haar gedrag of functioneren is moeilijk. Veel leidinggevenden gaan deze “confrontaties” in eerste instantie uit de weg.

Hoe langer je wacht met aanspreken, hoe moeilijker het wordt. En hoe groter de kans dat het uit de hand loopt. De druk en frustraties bouwen zich op, waardoor het “ineens” als een vulkaan kan uitbarsten.

1 quote van een ander

“I’ve always believed that a lot of the troubles in the world would disappear if we were talking to each other instead of about each other.” – Ronald Reagan

“Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen.” – Winston Churchill

1 tip

Iemand aanspreken op zijn of haar gedrag – of melden dat je niet tevreden bent – doe je ook voor de ander. Om twee redenen:

  1. Doordat je duidelijk bent, geef je de ander de kans om hier wat mee te doen.
  2. Je krijgt het perspectief van de ander te horen. Dit geeft jou meer informatie om op te handelen.

Het viel een leidinggevende die ik coach op dat een van zijn collega’s zijn targets niet haalde. Hij besloot om in gesprek te gaan. Hij begon het gesprek op neutrale toon met: “Ik ben net begonnen in mijn rol en ik zie dat je targets achterblijven bij de verwachtingen. Ik wil met je kijken hoe dit komt en kijken wat je van mij nodig hebt om dit weer op te pakken.”

Wat bleek? Deze collega werd door andere collega’s bij projecten betrokken waar hij niet verantwoordelijk voor was. Deze projecten zijn direct bij hem weggehaald zodat hij zich weer op zijn “echte” werk kon richten.

Als deze nieuwe leidinggevende het gesprek niet was aangegaan, had hij deze informatie gemist. Hij zou gefrustreerd zijn geweest over de prestaties. De collega in kwestie zou verrast zijn als hij tijdens zijn beoordelingsgesprek te horen zou krijgen dat hij de afgelopen tijd niet goed functioneerde.

1 vraag aan jou

Welk gesprek moet jij voeren en stel je nu uit?

Tot volgende week,

Lennart van der Kraan
Schrijver van ‘Help/Hoera, ik ga leidinggeven!‘ en leiderschapsexpert

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven