We stellen onszelf vaak doelen. We willen promotie maken, een eigen bedrijf beginnen, een betere partner zijn, afvallen, vrienden vaker zien en ga zo maar door. De realiteit is dat we hier vaak niet naar handelen. We stellen uit of doen zelfs helemaal niet wat we met onszelf hebben afgesproken. We vergeten onze doelen niet, maar we doen gewoon niet wat nodig is om ze te bereiken. Het grote nadeel is dat we onszelf op het verkeerde been zetten. Door regelmatig aan onze doelen te denken, hebben we het idee dat we alles prima onder controle hebben. Dit is een illusie want onze acties laten zien dat dit niet geval is.
Wat is dan die belangrijke vraag die ik mijzelf kan stellen? hoor ik je denken. Hoe word ik effectiever en succesvoller? De belangrijkste vraag die je bij alles wat je doet kunt stellen is:
Draagt dit bij aan het leven dat ik wil creëren?
Dat klinkt heel simpel. Toch is dit DE manier om effectiever te worden, doelen te halen en succesvoller te worden. Waarom dit zo is? Deze vraagt legt twee belangrijke eigenschappen bloot. Het gaat er namelijk vanuit dat:
1. Je weet wat belangrijk voor je is en waar je naartoe wilt.
Als je weet waar je naartoe wilt, moet je zorgen dat je acties hierbij aansluiten. Het heeft weinig zin om met een plattegrond van Amsterdam je bestemming in Rotterdam te zoeken. Dat gaat je gewoon niet lukken. Toch is dit wat we in de praktijk vaak wel doen.
“Als we niet weten naar welke haven we koers zetten, is geen enkele wind gunstig.”
Seneca
Succesvolle mensen zijn in staat om hun tijd effectief te besteden. Alles wat zij doen, sluit aan bij het doel dat zij gesteld hebben.
Het doel van Oprah Winfrey: “To be a teacher. And to be known for inspiring my students to be more than they thought they could be.” Oprah staat niet voor de klas, maar inspireert en deelt haar kennis met tientallen miljoenen mensen via de televisie.
Richard Branson, oprichter van Virgin Group, heeft 2 levensdoelen.
- Privé: “Have fun in your journey through life and learn from your mistakes.”
- Zakelijk: In business, know how to be a good leader and always try to bring out the best in people. It’s very simple: listen to them, trust in them, believe in them, respect them and let them have a go!”
Dit zijn twee voorbeelden van persoonlijke missies van twee succesvolle mensen. Een persoonlijke missie gaat verder dan een doel. Het is een levensdoel. Toch is het principe hetzelfde als voor elk ander doel: weten wat je waar je naartoe wilt en zorgen dat wat je doet daar aan bijdraagt. Als zij dit principe toe kunnen passen, waarom zou jij dit dan niet kunnen?
2. Je altijd een keuze hebt
Het tweede onderdeel van de vraag “draagt dit bij aan het leven dat ik wil creëren?” geeft aan dat je een keuze hebt. Het kijkt naar de toekomst en heeft betrekking op de keuzes die je nog gaat maken. Zorg daarom dat de keuzes die je maakt, aansluiten bij het doel wat je wilt bereiken. Of het nou gaat om het afmaken van een verslag, het verbeteren van je vaardigheden of je levensmissie. Het principe is hetzelfde.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Dat betekent niet: draag de gevolgen van de puinhoop die je maakt. Het betekent het tegenovergestelde. Weten dat je altijd een keuze hebt, is een groots geschenk. Het zorgt ervoor dat je naar je eigen invloed kijkt. Je bent niet afhankelijk van je omgeving. Je kiest zelf je denken en je kiest zelf je handelen. Als je ervoor kiest om activiteiten te ondernemen die aansluiten bij je doel, word je effectiever. Je zult sneller je doelen behalen en zult succes op succes stapelen.
Samenvatting
Wil je effectiever worden? Wil je succesvoller worden? Weet wat je wilt bereiken en vraag jezelf bij alles af of wat je doet, hieraan bijdraagt.
Is dit artikel waardevol voor je? Deel het en inspireer anderen om sneller te groeien!

