Groeimoment: We moeten praten
21 juni 2023
Leestijd: 1,5 minuut
Het is woensdag. Tijd voor je wekelijkse Groeimoment. Hier zijn 4 inzichten voor deze week: 1 les die ik leerde, 1 quote van iemand anders, 1 tip en 1 vraag om over na te denken.
1 les die ik leerde
‘Je communicatie heeft een mega-impact op je effectiviteit.‘
Communicatie is geen eenrichtingsverkeer. Door je te verdiepen in de ander, kun je je communicatie aanpassen. Dit kan je effectiviteit enorm vergroten. Wij mensen voelen ons nou eenmaal op ons gemak als we ons begrepen voelen. En daar liggen kansen voor je.
Zo had ik ooit een leidinggevende die overal een onderbouwing voor wilde zien. Wanner dit ontbrak, gingen mijn voorstellen en ideeën direct retour afzender. Toen ik dit door had, zorgde ik dat elk voorstel of idee was onderbouwd. Hij kreeg daardoor vertrouwen in een succesvolle afloop. Deze simpele aanpassing bespaarde een hoop tijd en vergrootte zijn vertrouwen in mij.
1 quote van een ander
“To effectively communicate, we must realize that we are all different in the way we perceive the world and use this understanding as a guide to our communication with others.” – Tony Robbins
1 tip
Let deze week eens op de communicatie van mensen met wie je veel te maken hebt. Je collega, een klant, je leidinggevende, iemand uit je familie, noem maar op. Hoe communiceert diegene? Wat zegt dat je? En kun je dat eens ‘matchen‘?
Let bijvoorbeeld op:
- Stijl: Is iemand serieus? Gebruikt hij/zij veel humor? Is iemand dwingend? Etc.
- Tempo: Praat diegene snel? Langzaam? Normaal?
- Volume: Is het volume zacht? Normaal? Hard?
- Houding: Maakt iemand zich klein? Of juist groot? Waar zitten zijn/haar handen? Etc.
- Woordgebruik: Gebruikt diegene vaktaal? Veel gevoelswoorden? Veel woorden als ‘enorm’, ‘krachtig’, etc.?
- Gebruik van gebaren: Ondersteunt je gesprekspartner zijn/haar woorden met veel gebaren? Of juist niet?
Het is trouwens niet de bedoeling om iemand na te apen. Dan voer je een toneelstukje op en sla je de plank mis. Je wilt dat iemand zich begrepen voelt. Door jou. Probeer diegene dan ook te begrijpen en verplaats je in zijn/haar belevingswereld. Als het je lukt om hierbij aan te sluiten, kweek je begrip.
Begin maar eens met observeren. De volgende stap is om op 1 onderdeel te matchen. Als dat lukt, voeg er dan nog een onderdeel aan toe.
Vind je dat spannend? Draai het dan om. Let eens op wanneer jij je begrepen voelt of een fijn gesprek hebt. Wat doet de ander waardoor jij dit gevoel hebt? Je ziet ineens de kracht van communicatie.
1 vraag aan jou
Met wie is een goede communicatie extreem belangrijk voor jou? Denk aan een klant, je leidinggevende, een collega, een vriend(in). Kun je de manier van communiceren deze week ‘matchen‘?
Tot volgende week,
Lennart van der Kraan
Schrijver van ‘Help/Hoera, ik ga leidinggeven!‘ en leiderschapsexpert